ΦΟΔΣΑ ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ: Κάνει προσφυγή για να διατηρήσει την αυτονομία του

Μπλόκο στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης για τη δημιουργία δύο ΦΟΔΣΑ σε όλη την Κρήτη, επιχειρεί ο Φο.Δ.ΣΑ. Βόρειας Πεδιάδας Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ, με ιεραρχική προσφυγή και αίτηση θεραπείας που κατέθεσε, με σκοπό να διασφαλίσει τη συνέχιση της λειτουργίας του.

Όπως είναι γνωστό, με απόφαση της συντονίστριας Αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Μαρίας Κοζυράκη συγκροτούνται  δύο Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) σε ολόκληρη την Κρήτη, με σχετική διαπιστωτική πράξη που υπέγραψε. Ο ένας φορέας είναι η ΔΕΔΙΣΑ Χανίων και ο άλλος φορέας είναι ο ΕΣΔΑΚ που διευρύνει θεαματικά την εμβέλειά του και  πλέον καλύπτει τους νομούς Ηρακλείου Ρεθύμνου και Λασιθίου.

Η εξέλιξη αυτή αλλάζει άρδην τα δεδομένα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων στο νησί, καθώς ουσιαστικά ο Φο.Δ.ΣΑ. Βόρειας Πεδιάδας Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ, καταργείται και ενσωματώνεται μέσα στον ΕΣΔΑΚ.

Ωστόσο ο Φο.Δ.ΣΑ. Βόρειας Πεδιάδας  δεν φαίνεται διατεθειμένος να αποδεχτεί την εξέλιξη αυτή και δηλώνει αποφασισμένος να δώσει τη «μάχη» του προκειμένου να διασφαλίσει τη συνέχιση της λειτουργίας του.

Στο πλαίσιο αυτό κατέθεσε ιεραρχική προσφυγή και αίτηση θεραπείας στη διαπιστωτική πράξη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, τονίζοντας ότι «είναι παντελώς παράνομη διαστρεβλώνει πλήρως το περιεχόμενο των διατάξεων του νόμου αλλά και τα πραγματικά δεδομένα».

Ο δήμαρχος Χερσονήσου κ. Γιάννης Μαστοράκης

Όπως εξηγεί ο δήμαρχος Χερσονήσου κ. Γ. Μαστοράκης «στην προσφυγή του ο Φο.Δ.ΣΑ. Βόρειας Πεδιάδας υποστηρίζει ότι ο κάθε Δήμος έχει το δικαίωμα να επιλέξει ποιους από τους υφιστάμενους ΦΟΔΣΑ είναι σε θέση να διασφαλίσει την πλέον αποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων του υπό την προϋπόθεση να πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις της νόμιμης λειτουργίας του Φορέα, χωρίς η απόφαση αυτή να εξαρτάται από τις προτιμήσεις της Κεντρικής Διοίκησης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή τρίτων Δήμων.

Στην ιεραρχική προσφυγή τονίζεται ακόμα ότι ο Φο.Δ.ΣΑ. Βόρειας Πεδιάδας πληροί όλες τις προϋποθέσει του νόμου για να συνεχίσει να λειτουργεί και δεν υφίσταται νόμιμος λόγος για τη μη έκδοση διαπιστωτικής πράξης σύστασής του.

Ακόμα υπογραμμίζεται ότι δεν υφίσταται διάταξη νόμου βάσει της οποίας ο αρμόδιος υπουργός ή συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή οποιοδήποτε άλλο όργανο Διοίκησης έχουν την αρμοδιότητα κατ΄ άρθρο 43 του Συντάγματος να καθορίσουν τον αριθμό των ΦοΔΣΑ που θα συσταθούν ανά Περιφέρεια.

Προχωρά η καταγραφή

Η προσφυγή έχει παραληφθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, που αναμένεται σύντομα να απαντήσει και όλος ο φάκελος να εξεταστεί στο αρμόδιο υπουργείο. Σε  κάθε περίπτωση ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα που θα προκύψει, σε αυτή τη φάση διαδικαστικά έχει ξεκινήσει η προσαρμογή του ΕΣΔΑΚ στο νομικό πλαίσιο που επιβάλλει τη μετατροπή του σε ΦΟΔΣΑ.

Συγκεκριμένα, εξελίσσεται η διαδικασία πλήρους καταγραφής  της περιουσίας του, αλλά και των σχημάτων που περιλαμβάνει, προκειμένου να ενσωματώσει όλα τα νέα μέλη του, να καταγράψει όλα τα οικονομικά και περιουσιακά τους στοιχεία και φυσικά να διαμορφώσει ένα νέο καταστατικό λειτουργίας μετά τις σημαντικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο εσωτερικό του.

Μέσα από την επεξεργασία όλων αυτών των στοιχείων, θα προκύψει η νέα τιμολογιακή πολιτική του ΕΣΔΑΚ και αυτό είναι μια σοβαρή εξέλιξη που αφορά την τσέπη όλων των Κρητικών που ζουν στους νομούς Ηρακλείου Ρεθύμνου, Λασιθίου, καθώς είναι φανερό ότι μπορεί να αλληλεπιδράσει σε  πιθανές αυξήσεις ή μειώσεις των δημοτικών τελών.

Αυτή την καρέκλα ποιος θα την πάρει;

Στη νέα του μορφή ο ΕΣΔΑΚ αποκτά ένα γιγαντωμένο ρόλο εξουσίας στο μεγαλύτερο τμήμα της Κρήτης, καθώς στο εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα των απορριμμάτων, οι πολιτικές που χαράσσονται και τα έργα που υλοποιούνται συνδέονται με τεράστια οικονομικά πακέτα.

Το νέο πλαίσιο που καλείται να υπηρετήσει ο  ΕΣΔΑΚ τον καθιστά ουσιαστικά ένα ξεχωριστό πεδίο εξουσίας στον χώρο της αυτοδιοίκησης, καθώς διευρύνονται τα γεωγραφικά όρια ευθύνης του στην Κρήτη. Η λειτουργική αυτονομία και ο διευρυμένος ρόλος του φορέα στο νησί έχει ήδη αρχίσει να διαφαίνεται ότι προκαλεί το ενδιαφέρον των αυτοδιοικητικών,  που μένει να αποδειχτεί πόσοι από αυτούς θα μπουν στη διαδικασία διεκδίκησής του.

Ήδη έχουν ακουστεί κάποια ονόματα πολιτικών προσώπων της αυτοδιοίκησης, που φαίνεται ότι το ενδιαφέρον τους έχει εστιαστεί στην κατεύθυνση αυτή ανάμεσα στα οποία είναι ο απερχόμενος δήμαρχος Μινώα Ζ. Καλογεράκης και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Ηρακλείου Γ. Κουράκης.

Αντίστοιχα είναι αρκετοί αυτοί που βλέπουν ότι μια τέτοια θέση θα μπορούσε να υποστηρίξει ο επικεφαλής των «Ενεργών Πολιτών» Η. Λυγερός. Ο ΕΣΔΑΚ, στη νέα μορφή του ΦΟΔΣΑ που ο νόμος προβλέπει, εκτιμάται ότι θα έχει διαμορφωθεί προς το τέλος Οκτωβρίου- αρχές Νοεμβρίου και μέχρι τότε είναι βέβαιο ότι θα έχει κατασταλάξει το κρίσιμο ζήτημα της ηγεσίας του για το οποίο θα αρχίσουν έντονες πολιτικές ζυμώσεις το επόμενο διάστημα.

Πηγή: https://www.patris.gr